3 Haziran 2015 Çarşamba

ÇOCUKLARA ŞEHİR VE BÖLGELERİ ÖĞRETME OYUNU

Çocuklara bir şey öğretirken onu oyun ile öğretme taraftarıyım. Çünkü biliyorum ki çocuklara klasik olarak ''şunları ezberle'' şeklinde eğitim verdiğimiz zaman bir süre sonra o ezberlenen bilgiler hafızadan siliniyor. Ama maalesef ki eğitim sistemimiz genellikle ezber şeklinde kurulu olduğu için öğretmenlerimizde -belkide kolaylarına geldiği için- ezberleme yollarını deniyorlar. Peki ya sonuç? Çocuk elinde bir liste ''oflaya puflaya'' ezberlemeye çalışıyor. 

Peki ya ezberleyebiliyor mu? Evet ezberliyor... Çünkü onların beyinlerin büyük bir bölümü boş olduğu için, çok çabuk hafızaları alıyor. Ama bilerek, kavrayarak öğrenmediği için bir sene sonra o konuyu sor, unutmuş olur.. :(

Bende o sebepten zaman zaman bazı konuları oyuna çevirip, çocuklara oyun oynar şekilde öğretiyorum. Bakınız eş anlamlı tombalalar sayesinde Emir'in eş anlamlılar kelime hazinesi çok geniştir. :)

Geçen hafta Emir elinde bir liste:
-Anne bu lisede yazan şehirler, hangi bölgede yer alıyor, öğrenmem lazım. Öğretmen soracak? dedi..

Tabi suratta bıkkınlık ve istemsiz bir hal ile birlikte. Sanki bana ''anne beni kurtar; ezberlemek istemiyorum'' der gibi. Oğlumun o halini görünce listeyi elime alıp; ''acaba ne yapabilirim?'' diye düşünmeye başladım... 
çocuklara şehir ve bölgeleri öğretme oyunu

Çocuklara bölgeleri ve şehirleri öğreten tombala nasıl hazırlanır?

Biraz düşündükten sonra tombala mantığı şeklinde bir etkinlik yapmak, aklıma geldi. :) Bunun için gerekli olan bir boş beyaz sayfa, kalem ve makastı...

Tüm malzemeleri çocukların yanına getirip; Emir'in eline kalem ve sayfayı verip. O listede yazan tüm şehri, iki parmak boşluklar halinde yazmasını istedim. Emir tüm şehri yazdıktan sonra bu etkinliğe Efe'yi de dahil etmek için. Efe'nin eline de bir makas verip; her şehir ismini tek tek kesmesini istedim. Böylece Efe'ye de ince motor eğitimi vermiş oldum.

Emir önce tek tek yazdıktan sonra, Efe de Emir'in yazdıkları şehirlerin hepsini tek tek kesti. Onların yazıp, kestikleri şehirler yazılı küçük kağıtları katlayıp bir kutuya hepsini koyduk. Sonra da Emir ve Efe sırayla içinden bir tane kağıt çekip, o çıkan şehir hangi bölge de söylemeye başladı. Tabi bu oyun sayesinde o şehirler hangi bölgede öğrendiği gibi, nesi meşhur onu dahi öğrendiler...

Türkiye haritası puzzle oyunu

Emir öğrenirken, Efe bazen arada kaytarsa da zaman zaman oda bu oyuna dahil olduğu için, bazı şehirlerin hangi bölgede olduğunu öğrendi. Emir bir kağıt çektiğinde o şehri okuyup sorduğumda hemen Efe, Emir'den önce davranıp cevapladığı anlarda oldu. Tabi sonrası kahkahalar ve abiye ''ben senden iyi biliyorum'' şeklinde abiyi sinir etme ve gıcık etmeler ardı arkasına sıralansa da. Sonuç ikisi de çok iyi öğrendi.

Hatta Efe puzzle oynamayı çok sevdiği için ona da bir tane Türkiye haritası puzzlesi aldım. Şimdi bu puzzleyi yaparak, doğu ve batıyı da kavramaya başladı...

Emir şimdi 81 ilin hangi bölgede olduğunu ve neleri meşhur hepsini çok iyi biliyor. Hatta arada şehir tombalasını bana getirip: ''Anne hadi biraz daha oynayalım'' diyor. Böylece ilk başlarda benimle oynadıkları oyunu daha sonra bir bahane ile yanlarından kalkıyorum. Sonrada gizli gizli onları izlediğimde görüyorum ki; ikisi birlikte eğlenerek oynuyorlar... :) Ohhh mis gibi hemi eğleniyor, hemi de öğreniyor olmaları... Keşke bu mantığı öğretmenlerimizde kavrasa da onlarda çocukları bu şekilde öğretse olma mı?

Hoşça kalın...

10 yorum:

  1. çok mantıklı sevdim bu fikri Yağız a deneyeceğim ;)

    YanıtlaSil
  2. Teşekkürler bence kesin dene 😆

    YanıtlaSil
  3. Ne kadar güzel bir yöntem bu böyle. Emeğine sağlık. İyi ki bizlerle paylaştınız. Oğlum için kullanacağım harika bir fikir oldu bnm için

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) teşekkürler canım size bir faydası oldu ise ne mutlu bana...

      Sil
  4. Çok akıllıca bir Yöntem bu ya :)) böyle faydalı,öğretici konular hakkında takip ettiğim blogları okudukça bir kere daha diyorum iyi ki Gökkuşağı hikayesini ortaya çıkarmışım ki sizinki gibi faydalı,öğretici blogları kazanmışım. Öğretmenler ve eğitim sistemi konusuna gelince Türkiye de zor hele artık çok zor :((

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim canım. Bizde iyi ki seni tanıdık. ;)

      Sil
  5. ne güzel buluş eş anlamlı tombala bunu yeğenlere yaparım oleey :)

    YanıtlaSil
  6. Çok eğlenceli gerçekten. Annemin bize öğrettiği gibi aynı :))
    Aklıma geldi şimdi...

    YanıtlaSil